تهران: خیابان آذربایجان، جنب پمپ بنزین، پلاک ۹۹۸ |

کرج: چهارراه کارخانه قند، ابتدای بلوار شهید فهمیده، مجتمع شهدا

علت چکه کردن آب کولر گازی

در مورد علت چکه کردن آب کولر گازی چه می دانید؟

امروزه افراد ترجیح می دهند از کولرگازی به جای کولر آبی در فصل تابستان استفاده کنند، زیرا علاوه بر کم مصرف بودن بازدهی بسیار بالایی نسب به کولر های معمولی دارد و زودتر هوا را خنک می کند.

اما همانطور که میدانید این دستگاه ها مانند دیگر لوازم خانگی امکان دارد خراب شوند و نیاز است یک تعمیر کار آن را تعمیر کند. ما تصمیم داریم در مورد علت چکه کردن آب کولر گازی اطلاعات کاربردی در اختیارتان قرار دهیم.

در زمینه آموزش تعمیر کولر و آموزش کولرگازی اطلاعات خود را بالا ببرید. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

5 علت چکه کردن آب کولر گازی

مسدود شدن شیلنگ تخلیه آب کولر گازی: وقتی که ناودانی کولر (که آب درونش جمع شده است)، به دلیل تبدیل گرد و خاک به لجن یا موارد دیگر، درین کولر گازی مسدود می‌شود، آب از ناودانی کولر به طور بیش از حد سرریز می‌کند و از زیر آن به بیرون می‌ریزد.

باید توجه داشته باشید که اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که لوله تخلیه آب کولر گازی را درون سطل یا بطری قرار می‌دهید، هنگامی که سطل از آب پر شده و آب به لبه شیلنگ رسیده، دیگر آب قادر به خروج نیست و از کولر سرازیر می‌شود.

بنابراین، گاهی علت آب دادن از پنل داخلی کولر گازی دو تکه یا اسپلیت، اتصال اشتباه لوله‌ها یا سرهم بندی موقتی آنها است.

عدم جایگذاری مناسب یا انسداد لوله درین

یکی از علت چکه کردن آب کولر گازی، جایگذاری نامناسب یا انسداد لوله تخلیه یا درین است. لوله تخلیه آب کولر گازی، اگر به هر دلیلی مسدود شود، باعث می‌شود آب جمع شده در دستگاه به داخل برگردد.

کمبود گاز کولر گازی

زمانی که کولر گازی کمبود گاز مبرد دارد، سیکل آن به هم ریخته و امکان دارد فین‌های پنل داخلی یخ بزنند. در این شرایط، هنگامی که کولر خاموش یا روشن می‌شود، بخشی از یخ‌های آب شده در ناودانی کولر ذوب شده و به دلیل عدم تخلیه آب، از کولر سرریز می‌شود.

علاوه بر کمبود گاز، کاهش جریان هوا روی کویل‌ها نیز می‌تواند باعث یخ زدن آنها و در نتیجه آب دادن کولر گازی شود، که معمولاً ناشی از گرفتگی فیلتر هواست.

عایق نبودن لوله کولر گازی

یکی از علت های چکه کردن آب کولر گازی  از پنل داخلی، عدم عایق‌بندی لوله‌های زیر یونیت داخلی است، که باعث ریزش آب از آنها می‌شود.

لوله‌های کولر گازی، به خصوص لوله برگشت یا لوله گاز، بسیار خنک هستند و اگر با عایق مناسب پوشانده نشوند، عرق می‌کنند و آب تشکیل شده بر روی آنها به صورت قطره‌ای وارد خانه می‌شود.

 مسدود شدن فیلتر هوای کولر گازی

مسدود شدن فیلتر هوای کولر گازی یکی از عوامل رایجی است که باعث نشت آب و چکه کردن کولر گازی می‌شود. انسداد فیلتر هوا باعث می‌شود که جریان هوا در سیستم قطع شده و باعث تشکیل یخ درون کولر می‌شود. هنگامی که کولر را خاموش می‌کنید یا هنگامی که دمای هوا به نقطه مورد نظر رسیده، یخ تشکیل شده روی فیلتر ذوب می‌شود و آب از کولر شروع به چکه کردن می کند.

معیوب شدن پمپ تخلیه آب

پمپ تخلیه آب کولر گازی دستگاهی است که معمولاً زیر کویل خنک کننده قرار دارد و وظیفه آن تخلیه کامل آب است تا از نشت جلوگیری شود. اگر این پمپ به دلیل تجمع گرد و غبار و آلودگی خراب شود منجر به چکه کردن و ریختن آب از کولر گازی می شود.

5 علت چکه کردن آب کولر گازی

مزایای استفاده از کولرگازی

استفاده از کولر گازی در محیط‌های داخلی، به ویژه در فصل‌های گرم سال، مزایای فراوانی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • خنک کنندگی مؤثر: کولرهای گازی به دلیل عملکرد قوی و کارآمد، قادرند دمای محیط را به طور مؤثری کاهش دهند و در مصرف انرژی به صرفه هستند.
  • راحتی و آسایش: استفاده از کولرهای گازی باعث ایجاد یک محیط راحت و آرام برای افراد در فضاهای داخلی می‌شود، که از گرمازدگی در روزهای گرم تابستان جلوگیری می‌کند.
  • صرفه‌جویی در انرژی: در مقایسه با سیستم‌های خنک‌کننده دیگر، کولر گازی معمولاً مصرف انرژی کمتری دارد، که این موضوع منجر به کاهش هزینه‌های انرژی و صرفه‌جویی بیشتر می‌شود.
  • نصب و استفاده آسان: کولرهای گازی با نصب و راه‌اندازی آسان، به سرعت در فضاهای داخلی قابل استفاده هستند و نیاز به نگهداری و خدمات کمتری دارند.
  • کنترل رطوبت: علاوه بر خنک کردن، برخی از مدل‌های کولر گازی قادرند رطوبت محیط را هم کنترل کنند، که این موضوع منجر به ایجاد یک محیط مطبوع و خنک می‌شود.

کولرگازی اینورتر چگونه کار می کند؟ و چه مزایایی دارد؟

مزایای استفاده از کولرگازی

علائم گرفتگی لوله درین کولر گازی

  • علائم گرفتگی لوله تخلیه کولرگازی معمولاً به عدم  کارکرد صحیح دستگاه اشاره دارد. این علائم شامل چکیدن آب از پنل داخلی کولرگازی، عدم خنک کردن هوا در هنگام کار کردن، بوی نم و رطوبت در خانه، بوی کپک یا نم در هنگام کار کردن، یخ زدن کویل‌های کولرگازی و مسیر تخلیه، نم زدن دیوارها یا خیس شدن کف خانه و بروز نشتی از سینی تخلیه آب کولرگازی می‌شود.
  • تمیز کردن لوله تخلیه کولر اسپلیت مشابه تمیز کردن لوله شلنگ است. مطمئن شوید که آب به طور کامل جریان دارد و لوله تخلیه تمیز باشد. می‌توانید از جاروبرقی یا برس مسواک استفاده کنید. تمیز کردن لوله تخلیه کولر گازی باعث می‌شود که آب جمع نشود و از رشد کپک و جلبک جلوگیری کند. همچنین این کار به حفظ ساختار آب کمک کرده و از آسیب به واحد جلوگیری می‌کند.

علائم گرفتگی لوله درین کولر گازی

نتیجه گیری

همانطور که مطالعه کردید در مطلب  فوق اطلاعات مفیدی در مورد علت چکه کردن آب کولر گازی در اختیارتان قرار دادیم. اگر شما نیز به انجام کارهای فنی مانند تعمیر کولرگازی علاقه دارید می توانید با مراجعه به آموزشگاه تاسیسات توان و شرکت در کلاس های آموزش کولرگازی، مباحث را یاد بگیرید و پس از دریافت مدرک به کسب درآمد بپردازید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های 09123153304 – 02632721048 تماس بگیرید.

سوالات متداول

1- چرا کولر گازی آب میده؟

همانطور که اشاره کردیم کولر گازی به دلیل عواملی نظیر گرفتگی لوله تخلیه، نقص در تخلیه موقتی آب، کمبود گاز مبرد و گرفتگی فیلتر هوا امکان دارد آب دهد.

2- علت تخلیه نشدن آب کولر گازی چیست؟

علت تخلیه نشدن آب کولر گازی امکان دارد به دلیل مسدود شدن لوله تخلیه، گرفتگی فیلتر هوا، کمبود گاز مبرد یا عدم عملکرد صحیح پمپ تخلیه باشد.