تهران: خیابان آذربایجان، جنب پمپ بنزین، پلاک ۹۹۸ |

کرج: چهارراه کارخانه قند، ابتدای بلوار شهید فهمیده، مجتمع شهدا

فلوسوئیچ پکیج چیست و کجا قرار دارد؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که فلوسوئیچ پکیج چیست و کجا قرار دارد؟ اگر دوست دارید تمامی قطعات تشکیل دهنده و مهم پکیج را بشناسید با ما در ارتباط باشید.

آموزشگاه تاسیسات توان در قالب یک مقاله در مورد اینکه فلوسوئیچ پکیج چیست؟ نحوه تعویض و تست آن، علائم سالم بودن و قسمت های تشکیل دهنده آن را توضیحاتی ارائه می دهیم. در صورتیکه علاقمند به شرکت در دوره آموزش تعمیر پکیج هستید با ما همراه باشید.

آموزش آبگرمکن

فلوسوئیچ پکیج چیست؟

فلوسوئیچ پکیج یا کلید جریان پکیج یکی از قطعات مهم در سیستم تصحیح پکیج است. هنگامی که شیر آب گرم را باز کردید فلوسوئیچ را می بینید. این قطعه در مسیر آب سرد ورودی قرار می‌گیرد. بعد از طریق اتصال به برد کنترل دستگاه متصل می‌شود و جریان برقی که تولید می‌شود.

این قطعه نیاز به آب گرم در جهت تأمین آب گرم مصرفی تامین می‌کند.

قسمت‌های تشکیل‌دهندۀ فلوسوئیچ

در داخل بدنۀ شناور فلوسوئیچ پکیج، از خارهایی برای قرار دادن و نگهداری رزوه و واشر استفاده می‌شود. فیلتر یا صافی نیز برای جلوگیری از ورود مواد زائد و آشغال در داخل پکیج به کار می‌رود.

علائم سالم بودن فلوسوئیچ

در فرآیند تعمیر و عیب‌یابی پکیج بوتان، یکی از اجزای مهمی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، فلوسوئیچ است. در پکیج‌ها، چراغ سبز رنگی به عنوان نشانه‌ای برای وضعیت صحیح فلوسوئیچ تلقی می‌شود.

آشنایی با قطعات در پکیج

محل نصب فلوسوئیچ پکیج

فلوسوئیچ، یکی از قطعات مهم پکیج است. وظیفه‌ی این قطعه اطلاع‌رسانی باز شدن شیر آب گرم مصرفی است. این قطعه، هنگامی که شیر آب گرم را در  باز می‌کنید، عبور آب سرد را احساس  و آن را به برد کنترل پکیج منتقل می‌کند.

موقعیت فلوسوئیچ در مسیر لوله‌ی مسی ورودی آب سرد به پکیج قرار دارد. قبل از جایگزینی فلوسوئیچ در فرآیند تعمیر و عیب‌یابی پکیج بوتان، باید از سلامت این قطعه اطمینان حاصل نمایید.

فلوسوئیچ پکیج چیست؟

تفاوت فلوسوئیچ و فلومتر

فلوسوئیچ دو سیم و فلومتر (دبی‌سنج) سه سیم با یکدیگر تفاوت دارند. فلوسوئیچ دو سیم، علاوه بر تشخیص باز شدن با استفاده از دو سیم عملکرد خود را انجام می‌دهد.

از طرفی، فلومتر قادر به اندازه‌گیری دقیق حجم آب عبوری در واحد زمان است. این دستگاه از سه سیم برقی برای ارسال اطلاعات به برد کنترل پکیج استفاده می‌کند.

همچنین، فلومتر تنظیمات دما و فشار آب مصرفی را با دقت بیشتری انجام می‌دهد.

بنابراین، در فرآیند تعمیر و عیب‌یابی پکیج دیواری، توجه ویژه‌ای به نوع سنسور و عملکرد آنها از لحاظ تشخیص مشکلات و اعمال تنظیمات دارند.

نحوه کار فلوسوئیچ و فلومتر

روش عملکرد فلوسوئیچ در داخل این قطعه به سمت بالا و دیوار داخلی حرکت می‌کند. در بالای این شناور، یک آهنربا وجود دارد که با جریان آب، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. با اتصال کنتاکت‌های رله فلوسوئیچ، جریان الکتریکی را فعال می‌کند.

این کنتاکت‌ها اطلاعات لازم را به برد کنترلی ارسال می‌کند. در نتیجه، باز شدن مسیر آب یا عبور جریان آب در داخل لوله به برد کنترل پکیج اعلام می‌شود.

آموزش تعمیر برد پکیج

با درنظر گرفتن ساختار داخلی فلومتر، می‌توان به این نکته پی برد که وقتی جریان آب از داخل فلومتر عبور می‌کند، توربین پروانه‌ای شروع به چرخش می‌کند.

با توجه به آهنربای موجود در وسط توربین، یک میدان مغناطیسی ایجاد و جریان الکتریکی تولید می‌شود که به برد کنترل پکیج اطلاعات لازم را می‌رساند.

با استفاده از پروانه، می‌توان از تغییرات در سرعت چرخش آن به‌عنوان یک سیگنال برای تنظیم میزان دبی آب گرم مصرفی استفاده نمود.

تفاوت فلوسوئیچ و فلومتر

نحوه تعویض فلوسوئیچ پکیج

  • پیش از هرگونه اقدام، اطمینان حاصل کنید که منبع برق به‌طور کامل قطع شده است.
  • دستۀ گاز اصلی را به‌طور کامل بسته و جریان گاز را قطع نمایید.
  • شیر آب ورودی به پکیج را به‌طور کامل ببندید تا جریان آب قطع گردد.
  • با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ‌های بدنۀ پکیج را باز کرده و با فشار دادن دکمۀ جلوی پکیج، قاب دستگاه را از آن جدا نمایید.
  • شیر پرکن پکیج را باز کرده و آب درون سیستم را به‌طور کامل تخلیه کنید.
  • قسمت کنترل پنل را از جلوی پکیج به سمت پایین کشیده تا به فلوسوئیچ دسترسی پیدا کنید.
  • در این مرحله، فلوسوئیچ را کنار پمپ پکیج مشاهده و در صورت لزوم، آن را جایگزین نمایید.
  • به‌کمک آچار مناسب، فلوسوئیچ پکیج را محکم بسته تا از نصب صحیح آن اطمینان حاصل شود.

تست فلوسوئیچ

برای بررسی سالم بودن فلوسوئیچ، از یک مولتی‌متر استفاده کنید. بعد از آن قطعه را در حالت بیزر (بوق) قرار دهید. سپس، آن را به پایه‌های فلوسوئیچ متصل کنید.

سپس، شیر آب گرم مصرفی را باز کنید. اگر فلوسوئیچ سالم باشد، مولتی‌متر بوق خواهد زد.

اگر فلوسوئیچ پکیج خراب باشد، امکان دارد کنتاکت رله آن خراب و  به‌صورت مداوم نتواند به کنتاکت بالایی متصل شود.

همچنین، احتمال وجود رسوباتی باعث جلوگیری از حرکت شناور تفلونی می‌شود. سپس، با رسوب‌زدایی این مشکل را برطرف کرد.

باید مسیر اتصالات الکتریکی را به‌صورت دقیق بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ قطعی در اتصالات وجود ندارد. برای اطمینان از سلامت برد کنترل، تست و بررسی قطعات دیگر نیز انجام دهید. با مطالعه آموزش‌های ارائه‌شده می‌توانید خرابی برد کنترل را تشخیص داده و مشکلات را برطرف کنید.

نحوه تعویض فلوسوئیچ پکیج

نتیجه گیری

همانطور که مطالعه کردید متوجه شدید که فلوسوئیچ پکیج چیست و کجا قرار دارد. اگر به انجام تعمیرات پکیج علاقه مند هستید،  به آموزشگاه تاسیسات توان بهترین آموزشگاه فنی در کرج مراجعه کنید.

سپس، با شرکت در کلاس های آموزش پکیج اطلاعات خود را تکمیل کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های 0912315330402632721048 تماس بگیرید.